Om mitt efternamn

 Jag heter Rosen i efternamn och förstår att alla tror att jag heter Rosén eftersom det är det vanliga, men det är konstigt när någon försöker rätta mig när jag uttalar namnet... Jag hette Svensson fram tills jag var 22 år och pojkvännen Westlund gjort slut, hade kunnat tänka mig att dela hans namn annars. Då bestämde jag mig för att ta mammas flicknamn och aldrig mer byta.

Namnet Rosen kommer från en gård som heter Rosenlund. Morfars föräldrar emigrerade till USA och bytte namnet Jonsson mot Rosen. Jag vet inte om det var för att de ville behålla något från Sverige, men de flyttade tillbaka när morfar var fyra år. När jag bytte till Rosen gick jag på folkhögskola i Stöllet och vår lärare blev nästan arg. Han sa att man inte kan heta Rosen, att det är som att heta Björken...

Ur dagboken 940326: Var pigg och glad 9.12 minsann. Uppvaktade Lena. Linnéa piffade upp stämningen. Däremot var det menlöst på Statt. 

(Lena var en kompis och jag tror att Linnéa gick i hennes klass. Stadshotellet var där vi alltid gick ut, det fanns inte så mycket att välja på i Hedemora.)

 

Kommentarer

  1. Jag var helt säker på att du hette Rosén men nu inser jag att så inte är fallet. Intressant att du vet historien bakom namnet också. Klart att man kan heta Rosen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, alla tror det. Fast Rosén egentligen inte betyder något. Man kan heta allt möjligt och stava hur man vill. :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Välmatchat

Tjugoårsdag