Saker har ändrats sedan jag var liten

 När jag var liten fick jag höra att det är viktigt att man borstar tänderna direkt efter maten och att man sköljer munnen noga efteråt. Ganska nyligen fick jag veta att det är bättre att borsta tänderna före maten eller en timme efter! Det är nog mest om man dricker apelsinjuice eller något annat surt. Jag brukar försöka vänta en kvart eller så, men tycker att det är helt dumt att borsta före maten. 

Jag som ändå äter en massa socker har faktiskt aldrig haft några hål! Det känns orättvist men jag har alltid varit noga med att borsta tänderna och att inte äta mellan målen och det är det viktigaste. Jag har också fått veta nu att man inte ska skölja bort tandkrämen men munskölj känns bra för tänderna och sedan jag började med eltandborste är tänderna blankare och renare. 

En annan grej som man skulle göra som liten var att inte vara uppe sent om man skulle upp tidigt. Nu har jag fått höra att man som vuxen inte ska gå och lägga sig innan man är trött och att sängen bara ska vara för sömn (och sex). Jag som tycker om att gå och lägga mig tidigt och läsa böcker innan jag somnar. Sedan måste jag släcka lampan när maken ska sova vid halv elva och då är jag vaken i flera timmar till och lyssnar på poddar och försöker somna. 

Sedan finns det ju en myt om att man inte ska bada direkt efter att man har ätit. Det kan man visst göra men det var lite jobbigt på gymnasiet när vi hade idrott direkt efter lunchen. Ibland hade man ätit för mycket och då var det jobbigt att röra på sig... "Äta, bada, sjunka" som en klasskompis sa. 

Ur dagboken 940123: Emma ringde. Jonas har gjort slut med Fia för henne. 
(Emma är en kompis, men jag minns inte vilka Jonas och Fia är så det hände nog inte så mycket mer mellan Emma och Jonas.)




Kommentarer

  1. Det är många myter som inte stämmer. Jag borstar i alla fall tänderna efter varje måltid och även om jag äter något mellanmål. Förr skulle man alltid vänta en heltimme efter man hade ätit innan man kunde bada. Det hör jag aldrig numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter varje måltid är ofta, men säkert bra för tänderna. Två-tre gånger om dagen har jag hört men det finns ju ingen exakt regel för det. Nej, precis, den där heltimmen verkar bortglömd.

      Radera
  2. Haha, ja tänk det där att man inte fick bada förrän en timme efter maten, det var nog mest för att det inte var någon ide att tjata på föräldrarna att komma iväg fort till stranden... :) /Nillan på nätet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan vara en regel som hittats på för att föräldrarna ska hinna plocka ihop efter maten men det gällde ju även när vi skulle cykla iväg ensamma till Matsbosjön till exempel. :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Välmatchat

Tjugoårsdag